Tersane’de sanat pahalıya patladı

MELİSA VARDAL – Contemporary İstanbul sona erdi lakin tartışmaları devam ediyor. Fuarın bilet fiyatlarının tam 1250 TL, öğrenci 850 TL olması pek çok sanatsever tarafından değerli bulundu, toplumsal medyada bu hususta tenkitler paylaşıldı. Sanat dünyasında “Sanat kimin için?” sorusunu gündeme taşıyan tartışmalar Contemporary İstanbul ve yeri olan Tersane İstanbul’un geçmişine dair tenkitleri de beraberinde getirdi. Bu tartışmaları mercek altına almak ismine sanatçı Olgu Ülkenciler, sanatçı Bedri Baykam, sanat eleştirmeni Ayşegül Sönmez, küratör Hasan Mert Kaya ve Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat Tasarım Fakültesi öğrencisi Kardelen Arıtaç’a sorduk.

Hasan Mert Kaya – Küratör:

“Burası emlak fuarı değil sanat fuarı”

Contemporary İstanbul ulaşılabilir olmalıydı. Fuarın ulaşılamaz olması, bu türlü bir fiyatlandırma yapılması aşikâr bölümleri buraya sokmamak, gelmelerini önlemek hedefiyle. Bunu çözmek için en azından fuarın muhakkak günleri ya da muhakkak saatleri fiyatsız yapılabilir ya da indirimli bir tanım uygulanabilirdi. Fuara demokratik erişim ve toplumsal sorumluluk çerçevesinde toplumun dezavantajlı kesimlerinin de ulaşımı sağlanmalıydı. Zira burada yapılan bir emlak fuarı ya da bir makine fuarı değil sanat fuarı. Sanat kelam konusu olunca da bunu biraz daha erişilebilir kılmak gerekir diye düşünüyorum.

Olgu Ülkenciler – Sanatçı:

“Sanatı metalaştırdılar ve tüketiyorlar”

Dünyada da tanınan ve seçkinci sanat fuarlarının fiyatları yüksek. Lakin Türkiye’de fiyatlamanın mevcut ekonomik durum da düşünülürse bu olmaması gerekir. Öte yandan işin neresi hakikat ki diyesi geliyor insanın. Fuarın yapıldığı yerden giriş fiyatlarına kadar total bir seçkinci halden bahsedebiliriz. Bizler hafıza yerlerimizin sermaye eliyle kayboluşunu izlemenin ötesinde bir de buraların kültürel faaliyetler ile öne çıkarılarak yapılan dönüşümün normalleştirilmesini izliyoruz. Sıkıntı bu manasıyla yalnızca giriş fiyatındaki fahiş fiyatlar değil. Sanatı kendileri metalaştırdılar ve kendileri tüketiyorlar.

Ayşegül Sönmez–Sanat Eleştirmeni:
“Katılımcılar kent hatasına ortak”

Bilet fiyatlarına gelene kadar söylenecek çok şey var. Contemporary İstanbul, Tersane İstanbul’un kamusal bir alandan çıkartırılıp hiç kimseye sorulmadan özelleştirilip artık bir otelin lobisinde gerçekleştirilen bir fuar. Bu nedenle fuara katılan bütün bu sanat galerileri birer hata ortağı. Bu kent kabahati ortada dururken bilet fiyatları en son tartışılacak şey.

Kardelen Arıtaç – YTÜ Sanat İdaresi Lisans Öğrencisi: 
“Derslerde öğrendiğimiz geniş kitlelere ulaşma mefkuresine aykırı”

Sanat fuarlarındaki yüksek bilet fiyatları bizim derslerde  öğrendiğimiz sanatı geniş kitlelere ulaştırma mefkuresine gölge düşürüyor. Fahiş fiyatlar biz sanat öğrencileri ve genç sanatseverler için erişim zorluğu yaratırken bu durum sanatı sırf belli bir bölümün ayrıcalığı hâline getirerek toplumsal eşitsizlikleri derinleştiriyor. Sanatın toplumun her kesitiyle buluşabilmesi, onu ferdi zenginlikten bağımsız bir söz alanı ve bir hak olarak görmeyi gerektiriyor. Yüksek bilet fiyatları, genç sanatçı adaylarını ve öğrencileri dışlayarak sanatı elitist bir çizgide konumlandırıyor. Bu durum “Sanat halk için mi yoksa sponsorlar için mi?” sorusunu akla getiriyor ve sanatı toplumla buluşturan bir bedel olmaktan uzaklaştırıyor.

Bedri Baykam – Sanatçı /UPSD Lideri:  

“Daha uygun fiyatlar vermelerini temenni etmiştim”

Contemporary İstanbul’un sanat ortamımızda çok özel bir yeri var. Sanatseverler Türkiye’de ve dünyada sunulan en çarpıcı ve yeni çağdaş sanat yapıtlarını görebiliyorlar. Bu ölçekteki bir tertip olağan ki hiç kolay değil. Öte yandan biletlerin gençlere çok kıymetli geldiğini duydum ve hak verdim. Daha evvel bu mevzuda İstanbul Contemporary ile Milletlerarası Plastik Sanatlar Derneği Başkanı olarak konuşmuş ve gençlere daha uygun fiyatlar vermeleri temennimizi iletmiştim. Fuar idaresini de anlıyorum, tahminen fuarın çok kalabalıklaşmasını istemiyorlar; lakin fuarı gezecek üniversite öğrencileri ortasında geleceğin çok büyük bankacıları, mühendisleri, iş insanları, aktörleri olabilir. Yarının büyük bir koleksiyonerinin kim olup olmayacağını kimse bilemez. Gelecek ismine gençlere yatırım konusunda fuarın biraz daha anlayışlı olmasını dilerim.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir